{"type":"img","src":"https://cdn.quv.kr/wi0kjvu69%2Fup%2F5e4a0f348f038_1920.png","height":"75"}
  • Lab
  • Professor
  • Student
  • {"google":[],"custom":["Noto Sans KR"]}

    PROJECT and INFO

    PROFESSOR

    1

    Project

     

    • IoT기반 초지능사회 (Hyper Intelligence Society) 를 위한 미래 비젼에 관한 연구, 미래창조과학부, 2016.1-2018.12.

    • 녹색성장 동력 확보를 위한 기업의 IT전략, Green IT연구 및 교육방향 설정을 위한 탐색적 연구, KAIST EEWS 대학원, 2013.6 – 2013.12.

    • 생체반응정보를 기반으로 한 11번가의 웹디자인 및 개인화 전략 도출, 11번, 2010.9-2011.2.

    • 시선추적장비(Eye-tracking)를 이용한 11번가 웹디자인 및 광고전략 분석, 11번가, 2010.4-2010. 6

    • 인터넷 배너광고의 사용자의 시각적 주의를 기반으로 한 온라인 배너광고 효과 연구: 광고 회피를 중심으로, 학술진흥재단, 2008-2009.

    • 블루오션형 인력양성지원사업, 정보통신부, 2005-2009.

    • 와이브로 서비스의 경쟁우위 확보방안 연구, ETRI, 2005

    • 휴대인터넷 차별적 역량확보에 관한 연구, ETRI, 2004.

    • 네트워크 서비스 전달 비용-효과에 관한 분석: 생존분석을 통한 고객만족-충성도-수익성 관계분석, ETRI, 2003

    • 고객관계관리의 통신 서비스 산업에의 활용을 위한 계량모형 및 전략개발, KT, 2002.

    • 신규정보통신서비스 개발과정에서의 위험관리를 위한 방법론, 한국진흥재단, 2002.

    • 신상품 개발과정분석 및 고객 이탈방지전략, KTF, Korea, 2002.

    • 통신서비스 제공의 실패원인분석을 통한 사업성 평가기준 개발, 정보통신부, 2001

    • 데이콤 위성체 통신 전략 수립, 데이콤, 1999.

    • 시티폰 사업추진을 위한 경영전략분석, 한국통신, 1999.

    • 통신사업에서의 지식경영 정립방안 연구: 학제적 연구, 한국통신, 1999.

    • 통신 방송 융합에 따른 경계영역적 서비스 사업분야 진출방안, 정보통신정책연구원, 1999.

    • 전파통신 기술발전에 따른 전파자원 수요전망연구, 한국무선전파관리국, 1998.

    • 가입자 접속망의 광대역화를 위한 기술 대안별 경제성분석연구, 한국통신, 1998.

    • Telecommunications fraud detection and control strategy analysis, and metric analysis, Credit Management and Account Receivables, AT&T, 1997.

    • Microbilling using AT&T billing system, AT&T Labs, 1997.

    • Scenario planning for telecommunications service, AT&T Labs,1997.

    • Feasibility analysis for the Phoneweb service, AT&T Labs, 1996.

    • 사전등록제 이용제도에 관한 연구, 한국통신, 1996.

    • Strategy analysis for the universal subscriber data structure (USDS) platform deployment, AT&T Bell Labs, 1995.

    • Analysis for greeting phone service, AT&T, 1995.

    • Decision support system development for the customer contact operations, AT&T Labs, 1995.

    • SmartKey introduction strategy, AT&T, 1994.

    • Development of Computer Aided Decision Evaluation Tool (CADET), AT &T Labs, 1994.
      Communication satellite (Telstar 403) scrap decision, AT&T, 1993.

    • Computerization of the cost accounting and production planning systems in KyungBang, KyungBang Limited, 1985.

    • Development of decision support system for the strategic defensibility enhancement initiative, Korean Army Headquarters, Feb. 1984.

    2

    Lecture

     

    • IM503: Statistical Analysis and Decision Modelling:

       

      This course introduces fundamental concepts and applications in business statistics.  From lectures, examples, students will learn the basic subject matter required to understand statistical problems in business. Therefore, this is not to derive mathematical equations for statistics.

      The major focus of the class will prepare students for other classes with statistical applications in marketing, finance, manufacturing, operation management, and other business analysis. Also, the class will relate the statistical concept with the business analytics and big data applications. During the class, we learn not only statistical concepts, but how to treat data from data science perspective.

       

      Therefore, the learning objectives of the courses are

       

      1. Understand the statistical approach and techniques including hypothesis test, regression, simulation, and decision models with the purpose of applying them to the business problems.

      2. Understand how the computer software can be used to facilitate data analysis and hypothesis testing. 

      3. Understand how statistical approach and techniques can be applied to the intertwined business problems in the areas of marketing, finance, manufacturing, operation management, and other business analysis. 

      4. Understand the statistical approach for big data analysis from the data science perspective.


       

      MGT601: Decision Analysis and Its Application:

       

      One of the most challenging task in the modern decision making is the ability to recognize a decision situation, understand its essential features, and obtain insight that makes clear what the appropriate action is and why. Some successful managers seem to have an innate ability to do this, and with hindsight we can sometimes see that their reasoning and choices were really nothing more than common sense. Many of us, however, need assistance in order to identify the decision opportunities we face and develop a clear understanding of the issues. In this class, we will learn how to make a quality decision in the managerial to medical and to personal decision environments involving major uncertainties. It will provide the fundamental framework and approach for the major decisions we will make in our life. Also, we will discover many errors people commonly make when they make decisions intuitively and learn how to overcome these errors.

       

       

       

      MIM 551: 디지털 컨버전스와 하이텍경영, Colisting: MGT614: Managing High-Tech Companies:

       

      디지털기술과 광대역 모바일 네트워크 및 IoT 등의 혁신적 발전은 다양한 형태의 컨버전스를 촉발시키고 소셜 미디어, 클라우드 서비스, 빅데이터 서비스의 등장과 결합하여, 새로운 형태의 파괴적 비즈니스 모형이 등장하고 있다. 이것은 Digital Transformation 혹은 제 4차 산업혁명의 모습이기도 하다.     이러한 4차 산업혁명에서의 큰 물결에서는, ICT와 융합되어 창출되는 새로운 서비스 및 산업, 예를 들면 O2O, 전기 및 자율주행자동차, 공유경제 모형, 블록체인 기반 BM 등 이른바 하이테크 산업에서의 상품과 서비스를 개발하기 위해, C-P-N-D 가치사슬 및 생태계 뿐만 아니라, 소비자, 와해성 기술 (disruptive technology), 생산자와 소비자 상호 작용에 의한 value co-creation 등이 경쟁전략에 미치는 영향 등을 정확히 이해함이 필수적이다. 따라서 본 강의는 디지털 컨버전스에 대한 이해와 관련 융합산업에서의 지속적 성장을 위한 전략적 이해를 높이는 것을 그 목표로 한다.

    3

    Service Activity

     

    Academic Activities:

    • Editorial Board, Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, Special issue on mobile computing, 2013 - present

    • Editor in management area, Korean Telecommunications Policy Review, published by Korea Association for Telecommunications Policies, (2007.1–2008.8)

    • Editor, Technology and Telecommunications area of Korean Management Science Review published by Korean Operations Research and Management Science Society (2007.2 – 2008.8)

    • Editorial Review Board, International Journal of Interdisciplinary Telecommunications and Networking (IJITN), (2008.3 - Present)

    • Editorial Board, International Journal of E-Business Research (2008.1 - Present)

    • Academic Coordinator, ITS 14th Biennial Conference, Seoul, (2000년 8월 - 2002년 8월)

    • ITS 14th Biennial Conference, e-Supply and e-Value Chain, Session Chair (2002년 8월)

    • 공동 편집위원장, SKT 발행 Telecommunications Review 2001년 3호 특집호,  주제: 디지털경제와 e-Business, 2001년 3월

    • 2001년 추계 한국경영과학회 학술대회 조직위원 (2001년 8월 - 9월)

    • ICFC 및 통신경영전략연구실 공동 주최 "m-Commerce와 기업간 전자상거래 현황 및 전망 Workshop" 공동 조직위원장 (2000년 12월)

    • INFORMS-KORMS Seoul 2000 International Conference, Session Chair (2000년 6월) 한국경영과학회 대한산업공학회 99 춘계 공동학술대회 학술/조직위원 (1999년 4월)

    • KAIST 통신경영/정책연구센터 무선인터넷 워크샵 조직위원 (1999년 10월)

    • INFORMS-KORMS Seoul 2000 Program Committee (1999년 4월- 2000년 8월)

    • 한국경영과학회 대한산업공학회 춘계 공동학술대회 조직위원회 학술분과 위원 (1999년 3월 - 4월)

    • 한국통신학회 통신경영연구회 통신마케팅학술대회 조직위원장 (1999년 5월)

    • 한국통신학회 통신경영SIG 총무 (1998년 12월 - 1999년 12월)

    • 한국경영과학회 학술대회 조직위원회 조직위원(1998년 9월)

    • 1998 정보통신 국제 Workshop Organizaer (1998년 8월)

     

    Review Services:

     

    International Journals and conferences Review:

    • EJOR, Journal of Computer-Mediated Communications, International Journal of E-Business Research, International Journal of Interdisciplinary Telecommunications and Networking, Telecommunications Policy, Telecommunications Systems, Academy of Marketing Science Conference, Conference on Communication & Information, HICSS, etc.

     

    Domestic Journal Review:

    • Information Systems Review, Journal of Korean Knowledge Management Society of Korea, Journal of the Korean Operations Research and Management Science Society, Korean Management Review, Journal of MIS Research, Korean Management Science Review, Korean Telecommunications Policy Review, Telecommunications Review, etc.

     

    Contribution at KAIST:

    • Chief, KAIST Advanced Telecommunications Management Program (ATM), (2004.9 - 2006.9, 2009.8 – 2010.8)

    • Director, KAIST Information and Media Management Research Center, (2007.6 -2008.8, 2009.8-2011.8)

    • Chief, KAIST-Asan Hospital Management Education Program, (2011-2012)

    • 정보통신부 IT 경영전문인력양성 지원사업 수행책임자 (2006.5 – 2010.12)

    • KAIST, 테크노경영대학원, Telecom MBA 책임교수 (2005.2 – 2008.2)

    • 정보미디어대학원 설립 추진위위원장 (2005.11.1)

    • 테크노경영대학원 매거진 Frontier 편집인 (2002.11.1 - 2002.10.31)

     

    Professional Society:

    • The Institute for Operations Research and the Management Sciences (INFORMS)

    • The International Telecommunications Society (ITS)

    • The Korean Operations Research and Management Science Society (KORMS)

    • The Korea Society of Management Information Systems (KMIS)

    • The Korea Association for Telecommunications Policies (KATP)

    • The Korea Media Management Association (KMMA)

    • The Korean Marketing Association (KMA)

     

    Professional Position:

    • President, Korea Media Management Association, 2010.11- 2011.10

    • 부회장, 한국빅데이터학회 (Korea Big Data Society), 2013- 현재

    • 이사, 정보통신정책학회, 2010.1-2010.12

    • 이사, 한국지식경영학회

     

    Article Contribution:

    • "좋은 결과", "옳은 의사결정" 분리해 평가해야, [한경 Business. 2013년 935호]

    • 미래를 예측하는 의사결정에도 "훈련" 필요, [한경 Business. 2013년 936호]

    • 교육, 오피니언 리더에 길을 묻다 (인터뷰), [이코노미 Journal, 2012. 7. 2]

    • 가격 0 무료제품의 매력 [매일경제, 2010. 4.24]

    • 2012년 미 민주당 이길 확률 58%?, [매일경제, 2010. 4.10]

    • It is likely that 은 몇 %?, [매일경제, 2010. 3.26]

    • 모바일시대에도 신문은 미디어 강자, [매일경제, 2010. 2.7]

    • 시선이 머무는 곳에 "고객의 욕망"이 있다 , [동아 비즈니스리뷰, 2012. 1 ]

    • 정보의 가치 미래 재 보는 통계경영, [동아 비즈니스리뷰, 2009.12 ]

    • 인식의 오류를 극복해야 옳은 결단 가능 [동아 비즈니스리뷰, 2009. 9.2]

    • 선진화된 경영의 첫 단추는 BI로 [IT 투데이, 2008. 2.13]

    • 리더부터 말단까지 통하게 하라 (대담) [매일경제, 2007. 10.11], Carl Spectzer 교수와의 대담기사

    • 디지털콘텐츠 생태계의 생존법 [Forbes Korea, 2006년 1월].

    • 온라인 직거래와 신뢰 [디지털타임즈, 2005. 7.12]

    • 휴대폰 무료전화 늘려야 [조선일보, 2003. 12.23]

    • 휴대인터넷에 거는 기대 [전자신문, 2003.6.4]

    • 10대,20대 고객배려 [디지털타임즈, 2003. 2.25]

    • IT Investment [Arirang TV In Focus, 2002. 10]

    • 21세기 북스 간 "스마트 초이스"의 서평, 삼성경제연구소 서평 Portal [2001. 12]

    • IMT-2000 효용성, 대중성이 성공 열쇠 [경향신문, 2001. 2.6]

    • 내 손 안의 인터넷, 생활 속으로 [동아일보, 2000. 11.15]

    • Korea's Future in Information Technology [Arirang TV In Focus, 2000. 10.26]

    • Challenges in the Information Superhighway [Arirang TV In Focus, 2000. 2.17]

    {"google":[],"custom":["Noto Sans KR"]}{"google":["맑은 고딕"],"custom":["Noto Sans KR"]}
    {"google":[],"custom":["Noto Sans KR"]}
    간편하게 만드는 무료 홈페이지 큐샵
    시작하기